تحریریه روزنگار- جامع: محمدحسین جاوید، معلم در یادداشتی برای جامع نوشت: ساختن استعداد یا یافتن استعداد؟ پرسش از اینجا آغاز میشود. مسئله «استعداد» سالهاست که به یکی از چالشهای نظام آموزشی کشور تبدیل شده است؛ از جستجوی استعداد در مدارس سمپاد گرفته تا طرحهای استعدادیابی چون طرح شهاب، هدایت تحصیلی و… بر این اساس سوال […]
آرشیو نوشته
فانوسِ جنگ در مدرسه/ بهیاد ۷۴ دانشآموز و معلم شهیدِ مدرسه «پیروز» بهبهان
تحریریه فرهنگوتربیت- جامع: عقربههای ساعت به کُندی جابهجا میشدند. همهمهی دانشآموزان با گفتن «برپای» نماینده کلاس جای خود را به نوای «سلام بچههای» معلم داده بود. زمان خبر از محرم سال ۱۳۶۲ در بهبهان میدهد. اینجا مدرسه پسرانه راهنمایی «شهید حمداله پیروز» بهبهان است. عصر چهارشنبه به پایان خود نزدیک میشد؛ اما عقربهها میل به […]
#گزارش ویژه/ مروری بر مفهوم، تاریخ و خاستگاه «سواد مالی»
تحریریه روزنگار- جامع: گزارش «بررسی مفهوم، تاریخ و خاستگاه سواد مالی» تهیه شده در کارگروه علمی قرارگاه عدالت تربیتی مرکز بسیج وزارت آموزشوپرورش به تهیهکنندگی مجتبی زنگوئی و معصومه پوریان، منتشر شد. این گزارش با بررسی مفهومی، تاریخی و خاستگاهی «سواد مالی» به دنبال آن است تا ابعاد پنهان این نوع از آموزش را که […]
این زمین بازی کج است/ چرا طولانیتر شدن فرآیند کنکور و تاثیر قطعی معدل کمکی به اجرای عدالت نمیکند؟
تحریریه روزنگار- جامع: حجتالاسلام محسن خاکی، معلم و پژوهشگر عدالت آموزشی با اشاره به گزارشی که بهتازگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دفاع از مصوبه کنکور خود منتشر کرد است، گفت: زمین بازی «کنکور» کج است؛ چراکه مورد اتفاق همگان است که دانشآموزان تا پیش از رسیدن به کنکور و دستیابی به صندلیهای دانشگاههای برتر […]
سوز بیمهر سرما در مدارس کانکسی آذربایجان غربی
تحریریه استانها- جامع: «مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز در استان آذربایجان غربی تا مهر ۱۴۰۳ برچیده میشوند و مدارس استاندارد جایگزین آنها میشوند.» مدیرکل وقت آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی با اعلام این خبر، نوید برچیده شدن مدارس کانکسی را به معلمان و دانشآموزان اقلیم سرد آذربایجان غربی را داده بود. هماکنون و با شروع […]
بحران مهاجرت معلمان در سرزمین نفت و رویا/ اختلاف طبقاتی اصلیترین دلیل مهاجرت معلمان از خوزستان
تحریریه استانها- جامع: بحران بعدی خوزستان نه آب است و نه حتی بیکاری جوانان؛ بلکه مهاجرت نیروی انسانی چون معلمان است. راضیه حمید، خبرنگار خوزستانی در یادداشتی به یکی از دلایل اصلی کمبود هر ساله معلم در خوزستان و در نزدیکی مهرماه اشاره کرد. سید احمد موالیزاده، رئیس شورای آموزشوپرورش شهرستان اهواز نیز با اشاره […]
توجه به مشارکت حداکثری مردم مهمترین لایه «عدالت اجتماعی» است
محمدصادق ترابزاده، عدالتپژوه مرکز رشد دانشگاه امام صادق در دوره «بینصیب» با اشاره به اینکه زندگی انسان موضوع «عدالت اجتماعی» است، گفت: انسانها با داراییها و تواناییهای یکسان بر روی یک سفره واحد مینشینند. نظم اجتماعی نیز موضوع عدالت اجتماعی است، قرار نیست که ما در جامعه «برابری» ایجاد کنیم؛ ما باید در جامعه «برادری» […]
مسئله «عدالت» به عنوان یک امر عمومی نیازمند عدالتپژوهی جدی است
دکتر حسین سرآبادانی، عدالتپژوه مرکز رشد دانشگاه امام صادق در دوره آموزشی «بینصیب» با بیان اینکه عدالت اجتماعی، یک ارزش انقلابی و مکتبی در انقلاب اسلامی است، گفت: رهبر انقلاب در دیدار ٢٧ اردیبھشت سال ١٣٩٧ با عدالتپژوھان از مسئله «عدالت اجتماعی» به عنوان یک نقطه عطف یاد کردند. در کنار درک اهمیت مسئله عدالت […]
مجتبی همتیفر، در گفتگو با جامع: کیفیت مدارس غیردولتی مورد تردید جدی است
تحریریه جامع- روزنگار: مجتبی همتیفر، رئیس سازمان تعلیموتربیت کودک در گفتگو با تحریریه جامع، گفت: ادعای مطرح شده درباره کیفیت بهتر مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی مورد تردید جدی قرار گرفته است و احتمالا جز تعداد محدودی از مدارس خاص غیردولتی، اغلب آنها در حد مدارس دولتی عادی یا نهایتا کمی بهتر هستند. این […]
رشد ۳۲ درصدی
ابراهیم سوزنچی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدافع مصوبه تأثیر معدل در کنکور میگوید با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی سهم دهکهای پائین از رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور از ۱۴ درصد به ۴۶ درصد افزایش یافته است.
مدارس غیردولتی از ادعا تا عمل/ چالش مدافعان مدارس شبهبنگاهی بر سر کیفیتآموزشی
تحریریه روزنگار-جامع: حمداله محمدی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه تعلیموتربیت در یادداشتی با اشاره به عملکرد ضعیف مدارس غیردولتی در کنکور و امتحانات نهایی برای تحریریه جامع نوشت: مدافعان خصوصی سازی معتقدند که در مدارس شبه بنگاهی، رقابت بر سر جذب مشتری موجب افزایش کیفیت و تضمین انتخاب آزاد خواهد شد. از طرفی دیگر این […]
رو به عقب!/ عملکرد ضعیف مدارس غیردولتی در کنکور و امتحانات نهایی
تحریریه جامع- روزنگار: مدارس غیردولتی در متفاوتترین گزارش از خود در سالهای اخیر قرار گرفتهاند. گزارشهایی که خبر از وضعیت نامناسب این مدارس در رقابت با دیگر مدارس کشور در آزمونهای کنکور و امتحانات نهایی میدهند. اما و اگرهای خصوصیسازی آموزش اگر تا امروز قدرت چانیزنیاش را بر مسئله «کیفیت آموزش» متمرکز کرده بود، هماکنون […]
کنکور؛ دماسنج نظام آموزشی/ چرا باید هشدارهای برآمده از شاخص کنکور را جدی بگیریم؟
تحریریه روزنگار- جامع: رقیه فاضل، استاد دانشگاه و پژوهشگر عدالت آموزشی با بیان اینکه کنکور در یک تصور به معنای پدیده نیست؛ بلکه خودش نمود است. یعنی خودش به خودی خود اهمیت ندارد، یک شاخصها و هشدارهایی میدهد که مهم است، افزود: کنکور مانند یک دماسنج است که من میگذارم در دهان بیمار، من نگاه […]
بینشـان/ سهم ۷ درصدی مدارس دولتی از رتبههای برتر کنکور
تحریریه روزنگار- جامع: نوع مدرسه دانشآموزان در سالهای اخیر یکی از سنجههای تعیینکننده برای موفقیت در کنکور سراسری بوده است. در کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیز مدارس سمپاد و تیزهوشان ۷۳ درصد از رتبههای برتر را در سه گروه آزمایشی به خود اختصاص دادهاند و در مقابل مدارس عادیدولتی که بیش از ۸۰ درصد از دانشآموزان […]
بامِ تـهران/ تهرانیها در رتبههای برتر کنکور بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند
تحریریه روزنگار- جامع: اسامی رتبههای برتر کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. در کنکور امسال یکمیلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ نفر داوطلب حضور داشتند. بررسی رتبههای برتر کنکور خبر از برتری تهران در کسب رتبههای برتر میدهد. تهران با ۱۱ رتبه برتر در صدر جدول رتبههای برتر قرار گرفت که نسبت به سال گذشته سهم کمتری […]