روزنگار

روزنگار گزارش

گزینه‌های احتمالی وزارت آموزش‌و‌پرورش دولت چهاردهم

مرداد 11, 140357

تحریریه روزنگار- جامع:  آخرین اسامی مطرح شده درباره گزینه‌های احتمالی که قرار است سکان دار وزارت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم شوند؛ متمرکز بر نام‌های سیدجواد حسینی، سیدمحمد بطحایی، فاطمه مهاجرانی و محمدباقر نوبخت است. همچنین پیش‌تر کارگروه انتخاب وزیر آموزش‌و‌پرورش پنج نفر را به عنوان وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم در این وزارتخانه اعلام کرده بوده که نام سید جواد حسینی، عبدالرضا فولادوند، رحیم عبادی، غلامرضا کریمی و عباسعلی باقری به چشم می‌خورد. سید […]

روزنگار فرهنگ و تربیت گزارش

توتوچان، دخترکی آن سوی پنجره + معرفی کتاب

مرداد 10, 140395

تحریریه فرهنگ و تربیت- جامع؛  «توتو» مخفف تتسوکو و نامی است که نویسنده در بیان خاطراتش برای خود استفاده کرده است. توتوچان ماجرای دخترک ژاپنی هفت ساله‌ای است که به تازگی از مدرسه قبلی‌اش به علت بازیگوشی، پرانرژی بودن و تفاوت با دوستانش مورد نقد قرار گرفته و سپس اخراج شده است و می‌خواهد به یک مدرسه جدید و خاص به اسم «توموئه» برود. «توموئه» مدرسه‌ای است که موسس آن کویاباشی، شیوه آموزشی جدیدی را […]

روزنگار یادداشت

ما می‌توانیم/ روایت خواستن‌ها و توانستن‌ها

مرداد 6, 1403145

تحریریه روزنگار- جامع: زینب کاویان تلوری مدیر هنرستان کاردانش «پروین اعتصامی» و هنرستان فنی‌وحرفه‌ای «مائده» بندرگز از شهرستان‌های استان گلستان با حضور در دوره ملی رهداد گفت: دانش‌‌آموزان در ابتدای ورود من به هنرستان مائده در پایین‌ترین سطح دغدغه بودند و ما بر آن شدیم تا کارآفرینی در مدرسه را به عنوان نقطه شروع خود در مدرسه انتخاب کنیم. در منطقه بندرگز از یک سرمایه بزرگ غفلت شده بود و آن منابع انسانی بود. در […]

روزنگار گزارش

مدرسه‌ای برای زندگی/ روایت مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری

مرداد 5, 1403165

تحریریه روزنگار- جامع؛  سعید واحدنژاد، موسس مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری همدان و مسئول دبیرخانه ستاد تیم پیشرفت مدارس سازمان بسیج فرهنگیان در دوره ملی‌ رهداد (ویژه معلمان مناطق محروم) گفت: اگر قله آموزش و تربیت ما برای دانش‌آموزان صرفا ساحت علمی باشد، تعداد زیادی از دانش‌آموزان را در روند آموزش از دست می‌دهیم. بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که همه دانش‌آموزان به این باور برسند که می‌توانند کاری انجام دهند. در مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری، آموزش‌ها […]

روزنگار گزارش

رقیه فاضل: لزوم تحول در مدارس مناطق محروم 

مرداد 3, 1403201

تحریریه روزنگار- جامع؛ رقیه فاضل پژوهشگر عدالت آموزشی در اولین روز از دوره ملی رهداد ( ویژه معلمان مناطق محروم) گفت: رویکردهای محرومیت‌زدایی از آموزش را می‌توان به پنج نگاه و رویکرد متفاوت تقسیم کرد که عبارت‌اند از؛ نگاه به محرومیت، نگاه به آموزش، نگاه به مردم، نگاه به روستا و نگاه به توانمندسازی. رقیه فاضل در ادامه با بیان اینکه نیازمند تحول در مدارس مناطق محروم هستیم، ادامه داد: مدرسه اساسا نهادی ماموریت‌محور است. […]

روزنگار یادداشت

حمدالله محمدی: هشدار؛ صدای پای شبه‌نئولیبرالیسم برای مدیریت آموزش‌و‌پرورش در دولت چهاردهم

مرداد 1, 1403118

تحریریه روزنگار- جامع؛ حمدالله محمدی، استاد دانشگاه در یادداشتی برای جامع با اشاره به اعلام گزینه‌های پیشنهادی مدیریت وزارت آموزش‌و‌پرورش در دولت چهاردهم، نوشت: صدای پای شبه‌نئولیبرالیسم برای مدیریت آموزش‌و‌پرورش در دولت چهاردهم به گوش می رسد. نئولیبرالیسم سعی در بازاری‌سازی تعلیم‌و‌تربیت عمومی دارد و با کالایی‌سازی تربیت و تلقی مدرسه به عنوان بنگاه همراه است. نئولیبرالیسم تربیت را زیر تیغ عقلانیت اقتصادی و منطق هزینه_سود می‌برد و آن را به کالایی برای خرید و […]

روزنگار گزارش

آباده تو در کجای نقشه ایران بودی؟/ مرور چند اثر نوستالژی از گروه سرود شهرستان آباده

تیر 26, 1403395

تحریریه فرهنگ و تربیت- جامع: آباده را تو کشور کسی نمی‌شناخت و نمی‌دانست کجاست و اصلاً کجای نقشه ایران قرار دارد. اما سرود مادر و بقیه سرودهای ما باعث شد سری تو شهرها دربیاورد و شناخته شود. بعد از آن وقتی به شهرهای مختلف می‌رفتیم، می‌شنیدیم بعضی‌ها که ما را می‌دیدند،‌ می‌گفتند: «اینا همون بچه‌هایی هستن که سرود مادر رو خوندن.» جلوی اتوبوسمان نوشته بودند: گروه سرود امور تربیتی شهرستان آباده.» محمد حسین توکل همان […]

پرونده ویژه روزنگار گزارش

«شفافیت» برای شماری چند/ بررسی عمر دو هفته‌ای سامانه نظارت و شفافیت بر مدارس غیردولتی

تیر 21, 1403456

تحریریه روزنگار- جامع؛ سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی به تازگی توسط سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به آدرس mosharekatha.ir راه‌اندازی شد. این سامانه که کار خود را با تعیین میزان شهریه مدارس غیردولتی آغاز کرده است در همین ابتدا با مصادیق زیادی از عدم شفافیت در اعلام میزان شهریه برخی از مدارس، عدم رعایت سقف شهریه مصوب در سال تحصیلی جدید و…. مواجه شده است. احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس […]

روزنگار فرهنگ و تربیت گزارش

ریاح، روایت پسرک سرزمین زیتون +معرفی کتاب

تیر 20, 1403151

تحریریه فرهنگ و تربیت- جامع؛  «ریاح» داستانی جذاب با استناد به دست نوشته‌های یک رزمنده مسلمان درباره چگونگی نفوذ صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین قبل از سال ۱۹۴۸ و نقش پررنگ انگلیس در حمایت از آن‌هاست. ریاح، رمانی است که به روایت داستان زندگی پسری به نام «اسماعیل» که همراه با خانوده‌اش در مرزعه‌ای در فلسطین زندگی می‌کند، می‌پردازد. هرتزل و پسرش تئودور یهودیانی‌اند که از جنگ می‌گریزند و برای در امان ماندن سر از فلسطین […]

پرونده ویژه روزنگار یادداشت

به وقت هزارمین روز

تیر 12, 1403103

حوریه بنیادی، پژوهشگر افغانستانی در یادداشتی برای جامع نوشت: هزار روز از ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان گذشت. این امر در ابتدا یک تصمیم سیاسی قلمداد می‌شد به صورتی که گمان می‌رفت هدف طالبان از این ممنوعیت، احتمالا فشار بر جوامع بین‌المللی و نوعی گروکشی برای پذیرش درخواست‌هایشان است‌ اما به مرور رنگ ایدئولوژیک این فرمان پررنگ‌تر شد تا جایی که سخنگوی وزارت معارف افغانستان در ایام عید قربان، فایلی را […]

روزنگار یادداشت

محمدصادق عبداللهی: لطفا غصه آموزش‌وپرورش را اینطوری بخورید!

تیر 9, 1403112

تحریریه روزنگار- جامع، محمدصادق عبداللهی، مدیر گروه آموزش‌وپرورش مرکز پژوهش‌های مجلس در یادداشتی برای جامع نوشت:    آموزش‌وپرورش از مظلومان هر انتخابات است. از سویی هر کاندیدایی تلاش می‌کند تا نشان دهد که مصائب آموزش‌وپرورش خواب از چشمانش ربوده و در نیمه‌های شب از غصه تعلیم و تربیت اشک می‌ریزد و از سوی دیگر در مقام ارائه برنامه جز کلی‌گویی‌هایی همچون ساخت مدرسه، تحول در کتب درسی، ارتقای دانشگاه فرهنگیان و ارتقای جایگاه و شأن […]

پرونده ویژه خصوصی‌سازی روزنگار گزارش

استقرار عدالت آموزشی و آموزش استاندارد در دولت «برای ایران» 

تیر 5, 140393

تحریریه روزنگار-جامع، «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب مردم در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در میز فرهنگی شبکه دو سیما به ارائه برنامه‌های خود در آموزش‌و‌پرورش پرداخت. برخورداری مناطق کم‌برخوردار از آموزش استاندارد من به عنوان یک سیاست‌گذار و کسی که می‌خواهد دولت را اداره کند، قطعا به کسانی که دسترسی به امکانات آموزشی، تجهیزات و… ندارند باید امتیازهای ویژه‌ای را تخصیص دهم و توجه بیشتری کنم تا همه دانش آموزان از آموزش استاندارد برخوردار شوند. […]

×