» روزنگار » حمدالله محمدی: هشدار؛ صدای پای شبه‌نئولیبرالیسم برای مدیریت آموزش‌و‌پرورش در دولت چهاردهم
روزنگار - یادداشت

حمدالله محمدی: هشدار؛ صدای پای شبه‌نئولیبرالیسم برای مدیریت آموزش‌و‌پرورش در دولت چهاردهم

مرداد 1, 1403 100116

تحریریه روزنگار- جامع؛

حمدالله محمدی، استاد دانشگاه در یادداشتی برای جامع با اشاره به اعلام گزینه‌های پیشنهادی مدیریت وزارت آموزش‌و‌پرورش در دولت چهاردهم، نوشت:

صدای پای شبه‌نئولیبرالیسم برای مدیریت آموزش‌و‌پرورش در دولت چهاردهم به گوش می رسد. نئولیبرالیسم سعی در بازاری‌سازی تعلیم‌و‌تربیت عمومی دارد و با کالایی‌سازی تربیت و تلقی مدرسه به عنوان بنگاه همراه است.

نئولیبرالیسم تربیت را زیر تیغ عقلانیت اقتصادی و منطق هزینه_سود می‌برد و آن را به کالایی برای خرید و فروش می‌کاهد.

شبه‌نئولیبرالیسم در ایران شکل کاریکاتوری از نئولیبرالیسم است که نگاهی کمی و غیرتربیتی به آموزش‌و‌پرورش دارد؛ ولی بر خلاف نئولیبرالیسم اصلی، در آن خبری از شفافیت و پاسخگویی هم نیست.

حاصل تفکر شبه‌نئولیبرالیسم در ایران توسعه بی‌رویه آموزش خصوصی، تضعیف مدارس دولتی، توسعه آموزش طبقاتی، کاهش سهم دولت در تامین بودجه آموزش‌و‌پرورش، تضعیف و دلسردی معلمان و… است.

مواظب شبه‌نئولیبرالیسم در آموزش‌و‌پرورش باشید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.89

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×