» روزنگار » مدرسه‌ای برای زندگی/ روایت مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری
روزنگار - گزارش

مدرسه‌ای برای زندگی/ روایت مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری

مرداد 5, 1403 110150

تحریریه روزنگار- جامع؛ 

سعید واحدنژاد، موسس مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری همدان و مسئول دبیرخانه ستاد تیم پیشرفت مدارس سازمان بسیج فرهنگیان در دوره ملی‌ رهداد (ویژه معلمان مناطق محروم) گفت: اگر قله آموزش و تربیت ما برای دانش‌آموزان صرفا ساحت علمی باشد، تعداد زیادی از دانش‌آموزان را در روند آموزش از دست می‌دهیم. بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که همه دانش‌آموزان به این باور برسند که می‌توانند کاری انجام دهند. در مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری، آموزش‌ها را متناسب با ظرفیت دانش‌آموزان جهت‌دهی کرده بودیم.

سعید واحدنژاد با بیان اینکه اردو در شرایط دشوار و ویژه برای دانش‌آموزان یکی از اقدامات ما در مدرسه بود، ادامه داد: شعار محوری ما در این اردوها این بوده است که دانش‌آموزان باید با سختی‌ها در طول دوره کنار آیند و بتوانند با عبور مشکلات و دشواری‌ها به کشف و تقویت مهارت‌های خود برسند. نقطه عطف این مدرسه نسبت به دیگر مدارس رویکرد عدالت‌محور مجموعه است. در این مدرسه زندگی طبیعی جریان دارد و آنچه در بطن جامعه اتفاق می‌افتد اینجا رنگ واقعیت می‌گیرد، بر این اساس تربیت دانش‌آموزان بر اساس واقعیت جامعه انجام می‌شود.

واحدنژاد با اشاره به اینکه ایفای نقش دانش‌آموز در مدرسه از دیگر اهداف ما برای تقویت مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان بوده است، ادامه داد: هنگامی که دانش‌آموزان در فرآیند مهارت‌آموزی در مدرسه به مهارت دست پیدا می‌کنند از آن‌ها به عنوان «مردان کسب‌و‌کار» تقدیر می‌شود.

وی در پایان وجه افتراق مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری با دیگر مدارس را کشف استعدادهای دانش‌آموزان و استفاده از ظرفیت بومی منطقه دانست و تاکید کرد در کنار مباحث نظری و معرفتی مانند جشن تکلیف متفاوت، یک مهارت نیز به صورت مداوم با توجه به استعداد هر دانش‌آموز برای آن‌ها تعریف می‌شود و تا مرحله درآمدزایی مورد حمایت مدرسه و معلم قرار می‌گیرند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 2.44

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×