تحریریه روزنگار – جامع: کشورهای عضو OECD که یک سازمان بینالمللی با رویه اقتصاد بازار آزاد است، ۱۲ درصد از بودجه خود را به آموزش اختصاص میدهند. این در حالی است که در سال گذشته سهم آموزشوپرورش از بودجه عمومی کشور ۹.۸ درصد بوده است. مطالعات بینالمللی مختلف با تمرکز بر کشورهای OECD نشان دادهاند […]
آرشیو نوشته
جلال علیه بازتولید مکانیکی از آثار هنری در روایت مدرسه/ چرا «مدیر مدرسه» اثر مهمی از جلال است؟
تحریریه فرهنگوتربیت- جامع: هنگامی که هنر در غرب به سینمای متقدم رسیده بود، والتر بنیامین، نظریهپرداز حلقه فرانکفورت با نظریه بازتولید مکانیکی آثار هنری به نقد مرگ اصل و جوهره هنر در نظام سرمایهداری پرداخت. بنیامین که از او به عنوان فیلسوف جوانمرگ ضدامپریالیست غرب نیز یاد میشود، بر این باور بود که کار یک […]
ایده مشخصی برای کسری بودجه آموزشوپرورش وجود ندارد/ چرا دولتها با گرایشهای مختلف سیاسی نمیتوانند نظام تامین مالی آموزشوپرورش را تغییر دهند؟
تحریریه روزنگار- جامع: حبیب رحیمپور ازغدی، پژوهشگر فلسفه تعلیموتربیت در یادداشتی نوشت: دولت موظف است که به منزله یک نهاد بالادستی از خیر عمومی صیانت کند و به آن مشروعیت دهد. دولت باید مناسبات نابرابر را به مناسبات برابر تبدیل کند. در مسئله کسری بودجه، در یکی از راهکارهای هفتگانه یکی از اهداف سند تحول […]
آغاز نابرابر/ افزایش جمعیت دانشآموزی مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی
تحریریه روزنگار – جامع: بررسی آخرین سالنامه آماری وزارت آموزشوپرورش در سال ۱۴۰۲ نشان میدهد که تعداد دانشآموزان مدارس غیردولتی به دو میلیون و ۳۰۰ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است، بر این اساس ۱۴.۷ درصد از دانشآموزان کشور در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند. مدارس غیردولتی در هر سه مقطع تحصیلی […]
بازگشت مجیدی با دغدغه «عدالت آموزشی» به کانون پرورش فکری کودکانونوجوانان
تحریریه فرهنگوتربیت- جامع: عدالت آموزشی؛ دغدغه جدید فیلمسازی مجید مجیدی شد. این فیلم با سرمایهگذاری کانون پرورش فکری کودکانونوجوانان ساخته میشود و هم اکنون در مرحله پیش در چابهار تولید قرار دارد. حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکانونوجوانان، از تولید فیلمهای جدید این مرکز خبر داد و گفت: جدیدترین پروژه کانون در این زمینه […]
تـکرارِ ترور سیستماتیک حق آموزش در سوریه؟/ ایده حکمرانی گروه معارض سوری پس از بشار اسد چیست؟
تحریریه روزنگار- جامع: وضعیت ناپایدار حاکمیت سیاسی در سوریه پس از بشار اسد، سوالهای متعددی را از ایدههای حکمرانی گروه معارض سوری (تحریرالشام) در اذهان ایجاد کرده است. نزدیکترین اتفاقی که پس از حضور گروهکهای مخالف رژیم بشار اسد در سوریه در دو دهه اخیر رقم خورده، تعطیلی و ترور سیستماتیک حق آموزش دانشآموزان سوری […]
ادامه یک تراژدی تکراری/ فوت سه معلم در مسیر مدرسه در محور خوی-قطور استان آذربایجان غربی
تحریریه روزنگار- جامع: صبح روز گذشته ۳ معلم خویی در مسیر جاده حبش به سمت قطور در اثر واژگونی و افتادن خودرو پراید از پل فوت کردند. مجید جوادلو، مهرداد عالی شانی مقدم و سید حمید حسینی، سه معلمی بودند که برای تدریس از خوی عازم مدرسه شهدای قطور۱ بودند که دچار حادثه شدند. هر […]
سقوط «انسانی»/ بررسی روند سقوط یک دههای میانگین معدل نمرات دانشآموزان رشته انسانی
تحریریه روزنگار- جامع: تحلیل نتایج امتحانات نهایی نشان میدهد که نمرات دانشآموزان در بازه زمانی ۴ ساله یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ با اُفت همراه بوده است. میانگین کشوری معدل دانشآموزان علوم انسانی در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲به ۸.۷۵ رسیده است. همچنین میانگین نمرات سه پایه رشته علوم انسانی در خردادماه ۱۴۰۳ با رشدی […]
وزیز آموزشوپرورش: ۷۵۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در کشور داریم
تحریریه روزنگار- جامع: علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش،گفت: آخرین آمار دانشآموزان بازمانده از تحصیل حدود ۷۵۰ هزار نفر در سه دوره تحصیلی است. در دوره اول ابتدایی حدود ۱۵۰ هزار نفر و بقیه مربوط به متوسطه اول و دوم است. بازماندگان از تحصیل ربطی به آموزش و پرورش ندارد و اینگونه نیست که ما […]
عدالت، کار درست کدام است؟/ خود را از ننگ حامیان نسلکشی در غزه برهانید +نامه جمعی از معلمان عدالتخواه به مایکل سندل، فیلسوف فلسفه و اخلاق
تحریریه جامع: فیلسوف عدالت و اندیشمند فلسفه اخلاق و سیاست، جناب آقای پرفسور مایکل سندل! ما جمعی از معلمان ایرانی عضو حلقه مطالعاتی عدالت آموزشی، در شش ماه گذشته، کتاب «عدالت، کار درست برای انجام دادن کدام است» را جمعخوانی کردیم و بسیار از آن آموختهایم. گزارش شما از مکاتب مختلف فلسفه اخلاق و سیاست […]
مدارس سمپاد؛ آمار چه میگوید؟
تحریریه روزنگار – جامع: مدارس سمپاد در کنکور ۱۴۰۳ نیز ۷۳ درصد از برترینهای هر سه گروه آزمایشی را به خود اختصاص دادند. این آمار سبب شد تا بار دیگر این مدارس در کانون توجه افکار عمومی و رسانهای کشور قرار گیرند. بررسی تحریریه جامع ضمن تایید تبعیض آموزشیای به نام سمپاد به استناد عملکرد […]
در پی تقلیل ساعات آموزشی در مدارس روستایی متوسطه اول استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیران مدارس: گلایهمندیم!
تحریریه استانها- جامع: «مدارس مقطع متوسطه اولی که تعداد دانش آموزان هر پایه آن زیر ۹ نفر باشند، طبق بخشنامه توسعه سنواتی و ضوابط کلاسبندی ۱۴۰۳/۱۴۰۴ ترکیب پایه (چند پایه) میشوند.» این بخشنامهای است که در ابتدای سال تحصیلی جاری به مدیران مناطق روستایی، مرزی و… در دوره متوسطه اول، ابلاغ شد. این بخشنامه ضمن […]
محمدرضا قائمینیک، پژوهشگر علوم اجتماعی و استاد دانشگاه در گفتگو با جامع: علم در خدمت کدام توسعه، کدام صلح ؟
محمدرضا قائمینیک، استاد دانشگاه در گفتگو با تحریریه جامع با اشاره به اینکه روایت رسمی تاریخچه جهانیسازی میگوید؛ علم، امنیت، توسعه، رفاه، صلح، آزادی و عدالت و… واژگانی آشنا با فطرت انسان هستند که همواره دستمایه اندیشه مصلحان و متفکرین اجتماعی بودهاند. در هر دورهی تاریخی نیز یکی از این واژگان در مرکزیت گفتمانهای اجتماعی، […]
تحریریه تصویری/ + جامع؛ گفتگویی برای عدالت
تحریریه تصویری «+ جامع» بنا دارد از قاب گفتگو با اهالی فرهنگ، تربیت و عدالت اجتماعی به مسائل مهم، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی حوزه عدالت تربیتی در کشور و جهان بپردازد. منتظر اولین قسمت «+ جامع» که بهزودی منتشر خواهد شد، باشید و از طریق jaame_ir در اینستاگرام، تلگرام، آپارات، بله و ایتا و… ما […]
ظرفیت محدود/ تعدادی از دانشآموزان اتباع قانونی ساکن شیراز از مدرسه اخراج شدند
تحریریه استانها- جامع: هفته آخر شهریورماه، فرماندار شیراز اعلام کرد که برابر با تصمیمات شورای تأمین این شهرستان، مدارس فقط اجازه دارند تنها ۱۰ درصد از دانشآموزان اتباع را ثبت نام کنند. این خبر تکمیلکننده اخبار متناقضی بود که در شهریورماه در حوزه تحصیل دانشآموزان اتباع افغانستانی از ساختمان وزارت آموزشوپرورش ابلاغ و در مواقعی […]