یادداشت

روزنگار یادداشت

مسئله‌ای به ‌نام «استعداد»/ بررسی دیدگاه‌های حاکم بر استعداد دانش‌آموزان در عرصه سیاست‌گذاری

مهر 13, 140390

تحریریه روزنگار- جامع: محمدحسین جاوید، معلم در یادداشتی برای جامع نوشت: ساختن استعداد یا یافتن استعداد؟ پرسش از اینجا آغاز می‌شود. مسئله «استعداد» سال‌هاست که به یکی از چالش‌های نظام آموزشی کشور تبدیل شده است؛ از جستجوی استعداد در مدارس سمپاد گرفته تا طرح‌های استعدادیابی چون طرح شهاب، هدایت تحصیلی و… بر این اساس سوال اساسی که در مواجهه با مفهوم «استعداد» باید پرسید این است که استعداد یک مبدا است و یا یک مقصد؟ […]

یادداشت روزنگار

مدارس غیردولتی از ادعا تا عمل/ چالش مدافعان مدارس شبه‌بنگاهی بر سر کیفیت‌آموزشی

شهریور 15, 140364

تحریریه روزنگار-جامع:  حمداله محمدی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه تعلیم‌وتربیت در یادداشتی با اشاره به عملکرد ضعیف مدارس غیردولتی در کنکور و امتحانات نهایی برای تحریریه جامع نوشت: مدافعان خصوصی سازی معتقدند که در مدارس شبه بنگاهی، رقابت بر سر جذب مشتری موجب افزایش کیفیت و تضمین انتخاب آزاد خواهد شد. از طرفی دیگر این مدعیان معتقدند که با خصوصی شدن آموزش برای برخی افراد، دولت مجال بیشتری برای سرمایه گذاری در مدارس دولتی به […]

روزنگار یادداشت

کنکور؛ دماسنج نظام آموزشی/ چرا باید هشدارهای برآمده از شاخص کنکور را جدی بگیریم؟

شهریور 13, 140380

تحریریه روزنگار- جامع:  رقیه فاضل، استاد دانشگاه و پژوهشگر عدالت آموزشی با بیان اینکه کنکور در یک تصور به معنای پدیده نیست؛ بلکه خودش نمود است. یعنی خودش به خودی خود اهمیت ندارد، یک شاخص‌ها و هشدارهایی می‌دهد که مهم است، افزود: کنکور مانند یک دماسنج است که من می‌گذارم در دهان بیمار، من نگاه می‌کنم می‌بینم که دمای بدنش چند درجه است. کنکور علاوه بر اینکه خودش یک فرآیند است و قابلیت بررسی از […]

روزنگار یادداشت

رویای ناتمام/ سهمیه‌های جبرانی با افکار عمومی چه می‌کند؟

شهریور 7, 140381

تحریریه روزنگار- جامع:  مبینا نعمت زاده، المپین مدال‌آور کشور پس از کسب مدال برنز المپیک ۲۰۲۴ در مصاحبه زنده تلویزیون درخواست تحصیل بدون کنکور در رشته پزشکی را مطرح کرد. با درخواست نعمت‌زاده، بار دیگر زخم سهمیه‌های جبرانی در پیکره افکار عمومی کشور  سر باز کرد. دختر محبوب و مایه‌ی مباهات ملی ناگهان خود را در سیطره واکنش‌های منفی مردم دید. رویای پزشکی که رویای ناتمام بخش زیادی از دانش‌آموزان در طبقات مختلف اجتماعی و […]

روزنگار یادداشت

هم‌سفره می‌شویم؟!/ بررسی شعار #یک‌_ملت‌_یک_سفره رئیس جمهور دولت چهاردهم در برنامه وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش

مرداد 26, 140393

تحریریه روزنگار-جامع:  «دولت وفاق ملی و کاهش شکاف اجتماعی؛ مردم ما با شما هم‌سفره‌ایم.» این جمله، پیوست پایانی سخنان رئیس دولت چهاردهم در برنامه‌های انتخاباتی‌اش بوده است، ترجمان این جمله در آموزش‌وپرورش وسعتی دوچندان می‌گیرد. علیرضا کاظمی به‌عنوان هجدهمین وزیر آموزش‌وپرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اینکه انتخاب کاظمی به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش ایده «استقرار نهضت عدالت و برابری آموزشی» رئیس جمهور را چقدر می‌تواند پوشش دهد در میان صرف برنامه‌های وزیر پیشنهادی نمی‌توان […]

روزنگار یادداشت

عطیه وحیدمنش: وضعیت: قرمز!/ نتایج فاجعه‌بار میانگین امتحانات نهایی

مرداد 18, 1403107

تحریریه روزنگار- جامع، عطیه وحیدمنش، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در یک گزارش تحقیقی از نتایج امتحانات نهایی نوشت: تحلیل نتایج امتحانات نهایی نشان می‌دهد که نمرات دانش آموزان در فاصله زمانی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۲ همواره افت چشمگیری داشته‌است؛ میانگین نمرات دانش آموزان در رشته علوم انسانی در خردادماه ۱۴۰۲ حدود ۸.۷۵ بوده‌است. افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ موضوعی است که نگرانی‌هایی را پیرامون مسئله امتحانات نهایی ایجاد کرده‌است. نتایج […]

روزنگار یادداشت

ما می‌توانیم/ روایت خواستن‌ها و توانستن‌ها

مرداد 6, 1403130

تحریریه روزنگار- جامع: زینب کاویان تلوری مدیر هنرستان کاردانش «پروین اعتصامی» و هنرستان فنی‌وحرفه‌ای «مائده» بندرگز از شهرستان‌های استان گلستان با حضور در دوره ملی رهداد گفت: دانش‌‌آموزان در ابتدای ورود من به هنرستان مائده در پایین‌ترین سطح دغدغه بودند و ما بر آن شدیم تا کارآفرینی در مدرسه را به عنوان نقطه شروع خود در مدرسه انتخاب کنیم. در منطقه بندرگز از یک سرمایه بزرگ غفلت شده بود و آن منابع انسانی بود. در […]

روزنگار یادداشت

حمدالله محمدی: هشدار؛ صدای پای شبه‌نئولیبرالیسم برای مدیریت آموزش‌و‌پرورش در دولت چهاردهم

مرداد 1, 1403111

تحریریه روزنگار- جامع؛ حمدالله محمدی، استاد دانشگاه در یادداشتی برای جامع با اشاره به اعلام گزینه‌های پیشنهادی مدیریت وزارت آموزش‌و‌پرورش در دولت چهاردهم، نوشت: صدای پای شبه‌نئولیبرالیسم برای مدیریت آموزش‌و‌پرورش در دولت چهاردهم به گوش می رسد. نئولیبرالیسم سعی در بازاری‌سازی تعلیم‌و‌تربیت عمومی دارد و با کالایی‌سازی تربیت و تلقی مدرسه به عنوان بنگاه همراه است. نئولیبرالیسم تربیت را زیر تیغ عقلانیت اقتصادی و منطق هزینه_سود می‌برد و آن را به کالایی برای خرید و […]

پرونده ویژه روزنگار یادداشت

به وقت هزارمین روز

تیر 12, 140399

حوریه بنیادی، پژوهشگر افغانستانی در یادداشتی برای جامع نوشت: هزار روز از ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان گذشت. این امر در ابتدا یک تصمیم سیاسی قلمداد می‌شد به صورتی که گمان می‌رفت هدف طالبان از این ممنوعیت، احتمالا فشار بر جوامع بین‌المللی و نوعی گروکشی برای پذیرش درخواست‌هایشان است‌ اما به مرور رنگ ایدئولوژیک این فرمان پررنگ‌تر شد تا جایی که سخنگوی وزارت معارف افغانستان در ایام عید قربان، فایلی را […]

روزنگار یادداشت

محمدصادق عبداللهی: لطفا غصه آموزش‌وپرورش را اینطوری بخورید!

تیر 9, 1403107

تحریریه روزنگار- جامع، محمدصادق عبداللهی، مدیر گروه آموزش‌وپرورش مرکز پژوهش‌های مجلس در یادداشتی برای جامع نوشت:    آموزش‌وپرورش از مظلومان هر انتخابات است. از سویی هر کاندیدایی تلاش می‌کند تا نشان دهد که مصائب آموزش‌وپرورش خواب از چشمانش ربوده و در نیمه‌های شب از غصه تعلیم و تربیت اشک می‌ریزد و از سوی دیگر در مقام ارائه برنامه جز کلی‌گویی‌هایی همچون ساخت مدرسه، تحول در کتب درسی، ارتقای دانشگاه فرهنگیان و ارتقای جایگاه و شأن […]

روزنگار گزارش یادداشت

آموزش و پرورش مهم‌ترین وزارتخانه «دولت مردم و دولت خانواده»   

خرداد 29, 140362

تحریریه روزنگار- جامع، «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی » نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در میزفرهنگی شبکه دو سیما به ارائه برنامه‌های خود در آموزش و پرورش پرداخت. تخصیص ۳۰ درصد از بودجه عمومی به آموزش و پرورش در بلندمدت باید ۳۰ درصد از بودجه کشور به آموزش‌وپرورش اختصاص یابد. مهم‌ترین وزیر کشور، وزیر آموزش‌و‌پرورش است. آموزش و پرورش از آموزش عالی نیز مهم‌تر است. واگذاری اداره مدرسه به مردم بر اساس مفاهیم فقهی و حقوقی ما […]

گزارش روزنگار یادداشت

التزام دولت آینده به «شفافیت» در آموزش و پرورش

خرداد 23, 1403136

تحریریه روزنگار- جامع؛ ریحانه نادری‌نژاد پژوهشگر جامعه‌شناسی توسعه در گفتگو با جامع با بیان اینکه در آموزش و پرورش کشور با یک ضعف دانشی اساسی نسبت به مسائل این حوزه مواجه هستیم، گفت: دولت آینده باید در ابتدا به تصویر و شناخت روشنی از آموزش و پرورش دست یابد. در آموزش‌وپرورش ما نتوانسته‌ایم به آمار شفافی از اموری چون خصوصی‌سازی مدارس، بررسی کارایی مدارس هیات امنایی و… در چهل سالی که گذشت، برسیم، بنابراین امروز […]

×