التزام دولت آینده به «شفافیت» در آموزش و پرورش
تحریریه روزنگار- جامع؛ ریحانه نادرینژاد پژوهشگر جامعهشناسی توسعه در گفتگو با جامع با بیان اینکه در آموزش و پرورش کشور با یک ضعف دانشی اساسی نسبت به مسائل این حوزه مواجه هستیم، گفت: دولت آینده باید در ابتدا به تصویر و شناخت روشنی از آموزش و پرورش دست یابد. در آموزشوپرورش ما نتوانستهایم به آمار شفافی از اموری چون خصوصیسازی مدارس، بررسی کارایی مدارس هیات امنایی و… در چهل سالی که گذشت، برسیم، بنابراین امروز نمیتوانیم تبیین درستی از مسائل کلان آموزش و پرورش مانند کیفیت نامناسب مدارس دولتی داشته باشیم. روشنترین تصویر و شناختی که دولتها از آموزش و پرورش دارند در اموری چون کمبود سرآنه و معلم و… باقی مانده است؛ اما در حوزههای مهم و راهبردی این وزارتخانه، اطلاعات و آمار دقیقی جهت برنامهریزی و سیاستگذاری در ساختار وجود ندارد. امروز شاخصها و متغیرهای سنجش و ارزیابی نیز در نظام آموزشی کشور کاملاً وارداتی و خارجی است.
ریحانه نادرینژاد در ادامه افزود: اولین گام دولت آینده در مسیر جدید التزام به شفافیت و تولید آمار و اطلاعات در آموزش و پرورش است. دولت باید وضعیت موجود را بهخوبی بشناسد، اگر نامزدی صرفاً ایدههایی را مطرح کرد اما شناخت واقعی نداشت، نمیتوان به خروجی مطلوبی در این زمینه امیدوار بود. باید در ابتدا یک تحول نظری و ساختاری در اندیشه و فکر کردن دولتها در مورد آموزش و پرورش اتفاق بیفتد. دولت به سیاستگذار آموزش و پرورش و به اقتصاددان آموزش و پرورش احتیاج دارد تا بتواند در خصوص مسائل آموزش و پرورش تولید ایده کند و بر اساس شناختی که به دست میآورد به سمت تصمیمگیری حرکت کند. همچنین اموری چون نحوه بودجهنویسی، نسبت آموزش و پرورش با برنامههای توسعه و… باید اصلاح شود و این نیز نیازمند شناخت دقیق دولت از آموزش و پرورش است. دولت چهاردهم باید تحولات نزدیک آموزش و پرورش مانند کمبود معلم، افزایش جمعیت دانشآموزی و… را به خوبی بشناسد تا بتواند برای بحرانهای قطعی و نزدیک این وزارتخانه رویکردهای مناسبی را اتخاذ کند. دولت باید جنس تحولات در آموزش و پرورش را بشناسد و این نکته حائز اهمیت است که مواجه بیاساس و شتابزده در آموزش و پرورش، یک عقبگرد است.
🥲🥲
احسنت. به شفافیت نیاز داریم