همسفره میشویم؟!/ بررسی شعار #یک_ملت_یک_سفره رئیس جمهور دولت چهاردهم در برنامه وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش
تحریریه روزنگار-جامع:
«دولت وفاق ملی و کاهش شکاف اجتماعی؛ مردم ما با شما همسفرهایم.» این جمله، پیوست پایانی سخنان رئیس دولت چهاردهم در برنامههای انتخاباتیاش بوده است، ترجمان این جمله در آموزشوپرورش وسعتی دوچندان میگیرد. علیرضا کاظمی بهعنوان هجدهمین وزیر آموزشوپرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اینکه انتخاب کاظمی به عنوان وزیر آموزشوپرورش ایده «استقرار نهضت عدالت و برابری آموزشی» رئیس جمهور را چقدر میتواند پوشش دهد در میان صرف برنامههای وزیر پیشنهادی نمیتوان پیدا کرد اما میتوان به یک برآیند کلی از رویکردها و جهتگیریهای وزارت علیرضا کاظمی، رسید. در میان رویکردهای دولت چهاردهم در آموزشوپرورش، رویکردهای توسعه عدالت و برابری آموزش باکیفیت برای همه دانشآموزان، تضمین کیفیت آموزشوپرورش در مدارس دولتی، مردمیسازی و مشارکت عمومی، خیرین و بخش غیردولتی که مشخصاً رویکردهایی عدالتمحور است، آورده شده است.
ارتقای کیفیت مدارس دولتی که امروز به یکی از گلوگاههای اصلی عدالت آموزشی تبدیل شده است به عنوان یکی از رویکردهای دولت در آموزشوپرورش آورده شده. همچنین این رویکرد بارها توسط مسعود پزشکیان در مناظرات و گفتگوهای انتخاباتی تکرار شده است و رئیس جمهور از استقرار نهضت عدالت و برابری در آموزش و مقابله بـا تبعیض بهمنظــور ارتقــای مدارس دولتـی بویــژه در مناطق محروم تاکید کرده است. وزیر آموزشوپرورش در راستای وعدههای انتخاباتی رئیسجمهور و در جهت رویکردهای اعلامی دولت در آموزشوپرورش، همسفره شدن با اکثریت چندمیلیونی که فرزندانشان در مدارس عادی دولتی درس میخوانند را بر اساس قانون اساسی، اسناد بالادستی و سیاستهای کلی مقام معظم رهبری در آموزشوپرورش باید دنبال کند. مردمیسازی آموزش از دیگر رویکردهای دولت چهاردهم در آموزشوپرورش است؛ اما مشخصاً چه تفسیری از مردمیسازی در دولت چهاردهم مورد توجه است؟ ابهاماتی از این دست در میان شمار زیادی از مسائل برنامه بدون پاسخ مانده و افکار عمومی در مقابل یک برنامه کلی قرار گرفته است.
علیرضا کاظمی به عنوان فردی آشنا به فضای دیوانسالاری و بوروکراتیک آموزشوپرورش در میان اقدامات فوری و اولویتدار آموزشوپرورش به برخی از مسائل مهم و پیشروی وزراتخانه از جمله؛ پیگیری کسری بودجه وزارت آموزشوپرورش در سال ۱۴۰۳ و تامین منابع مالی استانها و مدارس کشور، شناسایی و جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل برای جذب در سال تحصیلی جدید، شفافسازی صندوق ذخیره فرهنگیان و… اشاره کرده است. درک میدانی کاظمی از مسائل آموزشوپرورش به احصای مسائل اولویتدار آموزشوپرورش کمک کرده است اما در شمار اهداف و برنامههای پیشنهادی او خبری از آمار و کمیت حوزههای مختلف نیست. حال آنکه همواره این گستردگی آمار بوده است که حل مسائل آموزشوپرورش را در مقام اجرا با مشکل مواجه کرده است.
اهداف و برنامههای دولت چهاردهم در آموزشوپرورش با ترجمان شعار #یک_ملت_یک_سفره رئیس جمهور با توجه به کلی بودن برنامه وزیر پیشنهادی و عدم ارائه راهکارهای عملیاتی مشخص، در برقراری نسبت روشن برای چگونگی مسیر همسفره شدن دولت و مردم در تحقق عدالت آموزشی و زدودن تعارض منافع مدیران، کیفیتبخشی به مدارس دولتیعادی و… ناموفق بوده است؛ اما همچنان میتوان به رویکرد کلی دولت در اتخاذ تصمیمات عدالتمحور امیدوار بود و باید دید کاظمی چگونه میتواند از برنامه خود در ذیل این شعار رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی دفاع کند و آیا میتواند نظر نمایندگان مردم را به خود جلب کند؟