راهاندازی سمپاد عشایری؛ تلاش برای ترکخوردن انحصار اجتماعی در مدارس سمپاد
به گزارش تحریریه روزنگار- جامع؛ ورود رایگان دانشآموزان دهکهای یک تا چهار درآمدی به مدارس سمپاد در مردادماه ۱۴۰۲ از سوی رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، اعلام و در مهرماه همان سال اجرا شد. رشد ۳۵ درصدی حضور دانش آموزان دهکهای پایین درآمدی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مدارس سمپاد از جمله نتایج ورود رایگان دانشآموزان کمبرخوردار به این مدارس بوده است.
همچنان که ۵۵ درصد از دانشآموزان مدارس سمپاد متعلق به دهکهای درآمدی ۹ و ۱۰ جامعه است، حمید طریفی حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش خبر از موافقت با راهاندازی مدارس سمپاد عشایری در استانهای خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان را داد. این اعلام موافقت با تاسیس مدارس عشایری سمپاد، گامی رو به جلو در راستای دسترسی برابر دانش آموزان کشور به این گونه از مدارس است، پیش از این دانش آموزان مناطق عشایری به دلیل زیست متفاوت و در گردش خود از استفاه از این مدارس در منطقه محل زندگی خود محروم بودند؛ بنابراین این تصمیم را میتوان امری لازم و مؤثر در توزیع مواهب اجتماعی بین دانش آموزان کشور در مناطق جغرافیایی مختلف با محوریت دانش آموزان عشایری برشمرد.
بر اساس اعلام مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، تخصیص سهمیه ویژه برای حضور دانش آموزان دهکهای پایین درآمدی در مدارس استعدادهای درخشان به کاهش انحصار اجتماعی دهکهای بالای درآمدی منجر گردیده است. همچنین اعطای حق دسترسی به دانش آموزان عشایری جهت استفاده از مدارس سمپاد نیز میتواند آمارهای مثبت در این زمینه را افزایش دهد.
کاهش مواضع طبقاتی و انحصارهای اجتماعی در مدارس خاص، کلان مسئلهای است که نیازمند سیاستگذاریهای دقیق و تعدیل استبدادهای اجتماعی و اقتصادی در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی کشور است.