» روزنگار » محمدصادق عبداللهی: رتبه‌بندی مدارس، پایشی برای توزیع عادلانه سرآنه و امکانات آموزشی به مدارس کم‌برخوردار است
روزنگار - مصاحبه

محمدصادق عبداللهی: رتبه‌بندی مدارس، پایشی برای توزیع عادلانه سرآنه و امکانات آموزشی به مدارس کم‌برخوردار است

بهمن 1, 1403 8042

تحریریه روزنگار- جامع: 

طرح ارتقای نظام آموزشی تهیه شده در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با بدیل‌هایی چون تنوع‌بخشی به تامین مالی آموزش‌وپرورش، رتبه‌بندی مدارس و افزایش درآمدهای اختصاصی آموزش‌و‌پرورش مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفت.

محمدصادق عبداللهی، مدیر گروه آموزش‌و‌پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال تحریریه جامع در خصوص تفاوت رتبه‌بندی مدارس در طرح ارتقای نظام آموزشی مصوب مرکز پژوهش‌های مجلس با رتبه‌بندی و برندسازی از مدارس، گفت: برخی از دوستان از این طرح ارتقای نظام آموزشی سوبرداشت‌هایی را داشته‌اند که معاونت اقتصادی در طرح به دنبال درآمدزایی و پولی کردن همه چیز است، و در مقابل رتبه‌بندی مدارس هم به‌دنبال طبقه‌بندی مدارس است. اتفاقا طرح ارتقا تلاش می‌کند از بسیاری از این مسائل جلوگیری کند. در ایده رتبه‌بندی مدارس به دنبال استقرار پایگاه جامع اطلاعات مدارس هستیم که یکی از دستاوردهای این پایگاه، رتبه‌بندی مدارس است.

در رتبه‌بندی مدارس ایده ما این است که آموزش‌وپرورش نیازمند یک بستر مدیریتی برای توزیع امکانات و منابع است. امکاناتی که هم‌اکنون به‌صورت سلیقه‌ای توزیع می‌شود. در رتبه‌بندی مدارس نظر بر این است که اطلاعات به دست‌آمده از طریق پایگاه جامع اطلاعات را مورد استفاده قرار دهیم، مثلا این پایگاه دهک‌بندی‌های درآمدی خانوارها را پایش می‌کند تا به وقت توزیع بسته‌های حمایتی به این اطلاعات مراجعه شود. بنابراین بر اساس این اطلاعات تجمیعی می‌توانیم به توزیع مناسب امکانات و فرصت‌های آموزشی در مدارس کشور برسیم. در واقع در این طرح با رویکرد کاهش فاصله مدارس، امکانات به نحوی توزیع می‌شود که به مدارس با رتبه‌های پایین، بیش‌ترین سهم اختصاص یابد. این یک ایده‌ی به نظر کاملاً اجرایی و در راستای عدالت آموزشی است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×