» روزنگار » رو به عقب!/ عملکرد ضعیف مدارس غیردولتی در کنکور و امتحانات نهایی
روزنگار - گزارش

رو به عقب!/ عملکرد ضعیف مدارس غیردولتی در کنکور و امتحانات نهایی

شهریور 14, 1403 110116

تحریریه جامع- روزنگار:

مدارس غیردولتی در متفاوت‌ترین گزارش از خود در سال‌های اخیر قرار گرفته‌اند. گزارش‌هایی که خبر از وضعیت نامناسب این مدارس در رقابت با دیگر مدارس کشور در آزمون‌های کنکور و امتحانات نهایی می‌دهند. اما و اگرهای خصوصی‌سازی آموزش اگر تا امروز قدرت چانی‌زنی‌اش را بر مسئله «کیفیت آموزش» متمرکز کرده بود، هم‌اکنون با یک علامت تعجب با پیوست سوالات مختلف در این حوزه روبه‌رو شده است.

مدارس غیردولتی وارد یک چالش جدید در ماهیت و شعار افزایش کیفیت آموزشی با رقابت و انتخاب آزاد والدین که پیش‌تر از آن پرچمداری می‌کنند، شده‌اند. تحریریه جامع در این گزارش از آمارهایی می‌گوید که سوالات بسیاری را در برابر ناکامی مدارس غیردولتی در امتحانات نهایی و تنزل جایگاه در رتبه‌های برتر سه دوره اخیر کنکور سراسری با توجه به گسترش مدارس غیردولتی و واسپاری آموزش، مطرح می‌کند.

مدارس غیردولتی از جمع رتبه‌های برتر «کم» شدند

کلاس‌های فوق برنامه کنکور در مدارس غیردولتی بر اساس اعلام سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی ۴۰ درصد شهریه این مدارس است. یعنی مدارس غیردولتی مضاف بر دریافت سقف و یا حداقل نرخ شهریه مصوب، کلاس‌های فوق برنامه کنکوری خود را تا ۴۰ درصد نرخ شهریه مصوب به دانش‌آموزان عرضه می‌کنند. این کلاس‌های پرهزینه با اعلام نتایج رتبه‌های برتر کنکور برای این مدارس، «پرهزینه‌تر» تمام شد. در میان ۳۰ رتبه برتر کنکور امسال تنها ۴ دانش‌آموز از مدارس غیردولتی در این جمع حضور داشتند. این سهم ۱۳ درصدی حتی با پذیرش جمعیت دانش‌آموزی کمتر این مدارس نسبت به دیگر مدارس در مقابل هزینه‌های سرسام‌آور و سرمایه‌گذاری ویژه مدارس غیردولتی برای موفقیت در کنکور، پرسش‌های چون کدام کیفیت آموزشی؟ را روانه این مدارس می‌کند.

فرآیند رو به عقب مدارس غیردولتی و کاهش سهمیه‌های رتبه برتر از کنکور سال گذشته شروع شد و این مدارس در کنکور سال گذشته با هفت رتبه برتر در میان ۴۰ رتبه برتر در جایگاهی پایین‌تر از جایگاه خود به نسبت کنکور سال ۱۳۹۹ که سهمی ۱۸ درصدی از رتبه‌های برتر کنکور را داشتند، قرار گرفتند. این آمار رو به عقب و نزولی در کنکور خلاصه نشده و با امتحانات نهایی در هر سه پایه متوسطه دوم، سیاهی خود را به امتحانات نهایی نیز رسانده است.

مردودی در آزمون نهایی

تحلیل اولیه نتایج امتحانات نهایی خردادماه خبر از عملکرد ضعیف مدارس غیردولتی در مقایسه با مدارس دولتی می‌دهد. محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: «در مجموع میانگین مدارس غیر دولتی در امتحانات نهایی در هر سه پایه از مدارس دولتی پایین‌تر است.» پیش‌تر عدم توجه به امتحانات نهایی در مدارس غیردولتی با بهانه توجه این مدارس به کنکور و مهارت‌های تستی به میزان زیادی توجیه می‌شد اما حالا و با فرآیند کاهشی رتبه‌های برتر کنکور این مدارس در هر دو کار ویژه خود ناموفق بوده‌اند.

توسعه مدارس غیردولتی را مورد پرسش قرار دهید

مجتبی همتی‌فر، پژوهشگر آموزش‌وپرورش با انتقاد از حمله‌های برخی جریان‌ها و کارشناسان به مدارس سمپاد گفت: مدارس سمپاد برای پوشش بخشی از عدالت آموزشی برای استعدادهای برتر شکل گرفته‌اند تا نقص کیفی مدارس عادی در رشد و شکوفایی استعداد آن‌ها را پوشش دهد. هر چند ایده جداسازی دارای ضعف‌هایی است، اما در نگاه واقع‌بینانه چه بسا سناریوی مناسب باشد. طبیعی است که سهم این مدارس در نتایج کنکور و … قابل توجه باشد و این نشان می‌دهد که سیاست مذکور در جای خود پاسخگو بوده و درست عمل کرده است. منتها کسی نمی‌پرسد راهکار بدیل یعنی توسعه مدارس غیردولتی و پولی برای ارتقای کیفی آموزش چه وضعیتی دارد؟ علاوه بر خدشه توصیه این مدارس به عدالت آموزشی، از منظر کیفیت آموزش هم که وضعیت آن‌ها قابل قبول نیست.

بازنگری در ایده، اهداف و توسعه مدارس غیردولتی بر اساس نظر کارشناسان آموزش‌وپرورش یکی از الزاماتی است که هم‌اکنون پیش‌روی دولت چهاردهم، سیاست‌گذاران آموزش عمومی و مجلس شورای اسلامی است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 2.60

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×