» روزنگار » برنامه وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دولت چهاردهم/ از رویکردهای عدالت‌محور تا جای خالی تحلیل کمی از مسائل عدالت آموزشی
روزنگار - گزارش

برنامه وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دولت چهاردهم/ از رویکردهای عدالت‌محور تا جای خالی تحلیل کمی از مسائل عدالت آموزشی

مرداد 23, 1403 9091

تحریریه روزنگار- جامع: 

علیرضا کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، نامی که پیش‌تر توسط کمیته انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش اعلام نشده بود. انتخاب علیرضا کاظمی توسط دولت چهاردهم را می‌توان در ادامه انتخاب‌های بوروکراتیک و محتاطانه دولت جدید برشمرد.

کاظمی برنامه خود برای تصدی وزارت آموزش‌و‌پرورش را منتشر کرد تا اولین وزیری باشد که برنامه خود را در دسترس عموم قرار داده است.

رویکردهای دولت چهاردهم در آموزش‌وپرورش

-توسعه عدالت و برابری آموزش باکیفیت برای همه دانش آموزان

-تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی

-صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش آموزان

-مردمی‌سازی و مشارکت مردمی، خیرین و بخش غیردولتی

-آموزش‌وپرورش رکن اساسی پیشرفت ایران

-توسعه و تعمیق برنامه درسی

-تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی

اقدامات فوریت‌دار وزارت آموزش‌و‌پرورش

-برنامه‌ریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید

-پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان

-پیگیری کسری بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ و تامین مالی مدارس

-شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده ازتحصیل برای جذب در سال‌ جدید تحصیلی

-شفاف سازی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و اختصاص ارزش مالکانه صندوق و سهام شرکت‌های تابع

-ساماندهی معلمان و تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۴

-پیگیری و تعیین وضعیت نیروهای خرید خدمات، شرکتی و معترضین آزمون‌های استخدامی

اهداف و برنامه‌های پیشنهادی

هدف: تامین عدالت و نصیب برابر آموزشی برای دانش‌آموزان

برنامه‌ها:

توجه خاص به مناطق محروم و توسعه مناطق کم‌برخوردار

بازماندگان ازتحصیل

هدف: ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی

برنامه‌ها:

ارتقای کیفیت آموزش‌وپرورش در دوره ابتدایی به‌عنوان زیرساخت تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان

ارتقای کیفیت شایستگی‌های دانش‌آموزان

ارتقای کیفیت آموزش نیروی انسانی و توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس

ارتقای کیفیت کالبدی، تجهیزات و فناوری‌های آموزش مدارس دولتی

هدف: صیانت از معلمان، دانشجو معلمان، دانش‌آموزان و حریم فضاهای آموزشی مدارس

برنامه:

تکریم ارزش و کرامت انسانی معلمان( نقشه راه سندتحول)

بالندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی معلمان و دانش‌آموزان در محیط مدرسه

حمایت حقوقی و قضایی از معلمان و مطالبه‌گران صنفی

هدف: تقویت سازوکارهای مشارکت عمومی، خیرین و بخش دولتی

برنامه:

توسعه مشارکت فرهنگیان در فرآیند بهسازی، آموزشی و پرورشی

بازاندیشی در ساختار متمرکز و مشارکت‌زدایی آموزش‌وپرورش

تقویت مدارس دولتی از جهات مختلف کمی و کیفی در عرصه های علمی، تربیتی، مهارتی و ارتباط با اجتماع و خانواده

طراحی و تدوین نظام جامع مشارکت مردمی در آموزش و پرورش (نقشه راه سند تحول)

ظرفیت‌سازی سازمان‌های مردم نهاد حوزه آموزش و پرورش جهت نقش آفرینی موثر آنان در تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض

معین کردن مدارس برخوردار برای مدارس غیر برخوردار و محروم به منظور تامین وسایل و نیازهای آموزشی و تجهیز آزمایشگاه مدارس

هدف: آموزش‌و‌پرورش به عنوان رکن اساسی پیشرفت

برنامه:

افزایش تدریجی منابع مالی و بودجه وزارت آموزش و پرورش

تقویت گفتمان تحول آفرین آموزش و پرورش

پرهیز از سیاست زدگی

سرمایه انسانی( تدوین سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت)

هدف: ترویج نگاه مطلوب به جایگاه مدارس در پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی

برنامه:

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

تقویت برنامه‌های قرآنی ، پرورشی و سلامت روحی

هدف:توسعه و تعمیق برنامه درسی 

برنامه:

تدوین و تصویب نظام‌واره شایستگی‌های مشترک و پایه دانش‌آموزان

تدوین هویت دوره‌های تحصیلی

بازطراحی عناوین جدول و ساعات دروس بر مبنای برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

تدوین راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری با تاکید بر شایستگی‌های مشترک، هویت دوره‌ها و اهداف خاص هر دوره

طراحی و اجرای فرایند هدایت تحصیلی مبتنی بر پرونده رشدی دانش‌آموزان

تدوین و تصویب «نظام جامع امور تربیتی»

برنامه بازنگری برنامه‌درسی مبتنی بر نیازها، سلایق و علایق جدید دانش‌آموزان(نسل زد و آلفا) با حفظ باورهای ملی و دینی

هدف: تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی مبتنی بر فعالیت‌های نوین و هوش مصنوعی

برنامه:

راه اندازی” ابر ملی دانش آموزی ” برای اختصاص فضای مورد نیاز دانش آموزان به ذخیره و بازیابی اطلاعات آموزشی و فرهنگی

راه اندازی “سکوهای بازی‌های رایانه ای و هوش مصنوعی” مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و دسترسی برای دانش‌آموزان و معلمان

طراحی و ایجاد سازوکارهای لازم برای جمع‌آوری داده‌های حجیم، ایجاد شبکه دانشی، تحلیل داده‌ها و استفاده از هوش مصنوعی به منظور: بومی‌سازی تجربیات، بازمهندسی اصول حاکم بر برنامه‌درسی و تربیتی در سطح ملی و بین‌المللی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 2.17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×