» روزنگار » محسن خاکی: معلمان باید به ادبیات سیاسی آموزش‌و‌پرورش مسلح شوند
روزنگار - گزارش

محسن خاکی: معلمان باید به ادبیات سیاسی آموزش‌و‌پرورش مسلح شوند

مرداد 17, 1403 90307

تحریریه روزنگار- جامع: 

حجت‌الاسلام محسن خاکی، معلم و پژوهشگر عدالت آموزشی در دوره ملی رهداد (ویژه مناطق محروم) گفت: معلمان باید به این بلوغ سیاسی برسند که به جای پرداخت صرفا صنفی به مطالبات خود جهتی کلان و سیاسی دهند؛ مثلا به جای رتبه‌بندی معلمان از نظام عادلانه حقوق و دستمزد در کل ایران دفاع کنند. معلم باید به آحاد مردم جامعه فکر کند تا یک کارگر هم به این برسد که معلم نیز به فکر معیشت اوست.

شبکه معلمان باید به ادبیات سیاسی مسائل خود مسلح شود. مسلح شدن به این معنا که؛ معلم ناگزیر می‌شود برای مطالبات خود نظام برنامه و بودجه کشور را بشناسد، ناگزیر می‌شود درباره آموزش غیردولتی و غیرانتفاعی تحقیق کند و تولید کلمه کند. از ابتدای دهه‌ی ۷۰ که مدارس غیر دولتی در ایران شروع به رشد می‌کنند، سهم بودجه آموزش‌و پرورش از GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور از حدود ۵ درصد افت می‌کند و به دو درصد امروز می‌رسد. چه کسانی باید پیگیر مسئله کاهش سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی می‌شدند؟ فرزندان نمایندگان مجلس در همین مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند و سفره‌ای جدا از اکثریت مردم برای فرزندانشان پهن کرده‌اند. معلم‌ها گاهی به سواد سیاسی حوزه خود مجهز نیستند و ساختارهای حکمران بر کشور و آموزش و پرورش را نمی‌شناسند و نمی‌توانند کنشی معقول و حساب شده در زمینه مطالبات ملی خود به عنوان معلم داشته باشند.

معلمان، دانشگاهیان و روحانیان به عنوان سه طبقه روشنفکر کشور موظف به ارتقای سواد سیاسی خود هستند، موظف‌اند اقتصاد سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، بودجه‌ریزی مناطق محروم و…. بدانند.

حجت‌الاسلام خاکی در ادامه با بیان اینکه معلمان در سه لایه‌ مختلف نظام آموزشی باید کنش و برنامه‌ریزی داشته باشند، افزود: نمونه‌سازی عملی در برنامه درسی و در ساختار مدرسه برای محرومیت‌زدایی، تولیدی کردن هنرستان‌ها، طراحی برنامه‌درسی سیاسی برای دانش آموزان در لایه اول تشکیلات معلمان است و در لایه دوم، معلمان باید باور کنند که می‌توانند در لایه‌های میانی چون اداره کل آموزش‌و‌پرورش و… تاثیرگذار باشند. لایه سوم نیز از این می‌گوید که معلمان بدون داشتنِ دانش سیاسی در اقتصاد آموزش‌و‌پرورش، سیاست‌گذاری آموزش‌و‌پرورش و جامعه شناسی آموزش‌و‌پرورش و… نمی‌توانند کارها را پیش برده و موثر واقع شوند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.33

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×