ثبات مدیریت و اصلاح مدیریتی مهمترین برنامه دولت «خدمت و پیشرفت» در آموزش و پرورش
تحریریه روزنگار- جامع، «محمدباقر قالیباف » نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در میزفرهنگی شبکه دو سیما به ارائه برنامههای خود در آموزش و پرورش پرداخت.
استقرار ثبات مدیریتی در مدیران ستادی و میانی آموزش و پرورش
ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش بسیار مهم است. در دولت چهاردم، ثبات مدیریتی را مستقر میکنیم، در ۲۰ سال گذشته ۱۷ وزیر و سرپرست در آموزشوپرورش عوض کردیم. همچنین مدیران میانی آموزش و پرورش نیز باید به یک ثبات در مدیریت برسند و بیثباتی در این وزارتخانه به حداقل برسد.
توجه به مسئله بهرهوری آموزش و پرورش با دو عنصر «علم و مدیریت»
در آموزش و پرورش دولت چهاردهم مهمترین مسئلهمان «بهرهوری» با توجه به دو عنصر «علم و مدیریت» است. همچنین هر برنامهای نیازمند یک مدیر و راهبری قویی است که توان اجرایی آن برنامه را داشته باشد.
مردمیسازی آموزش و پرورش و عدم خصوصیسازی آموزش
دولت چهاردم در خدمات عمومی چون سلامت و آموزش و پرورش به سمت خصوصیسازی حرکت نمیکند اما مردمیسازی آموزش به مردم را حتما در برنامه داریم و مردم باید در سازوکارهای آموزش فرزندان خود در مدرسه حضور و مشارکت داشته باشند.
شفافسازی وزارت آموزش و پرورش و اصلاح مدیریتی
ما در دولت چهاردهم ثبات مدیریت و اصلاح مدیریتی، شفافسازی و هوشمندسازی را در آموزش و پرورش، تقویت خواهیم کرد. اصلاح مدیریت و حکمرانی آموزش و پرورش از جمله مهمترین برنامههای ماست.
هوشمندسازی مدارس
کرونا نعمتی شد که سیستم شاد آمد و هوشمندسازی انجام شد اما بلافاصله پس از کرونا تعطیل شد. باید ادامه میدادیم. در دولت چهاردهم هوشمندسازی مدارس را در دستور کار قرار میدهیم.
«معلم و مدرسه» دو عنصر تحولی دولت چهاردهم
آموزش و پرورش برای تحول به دو عنصر احتیاج دارد؛ معلم و مدرسه. امروز ما اگر کمبود معلم داریم باید به بررسی مسئله معیشت معلمان بپردازیم اما منزلت معلمان نیز بسیار مهم است. ما همه مدیون معلمها هستیم و لفظ فرهنگی خاص «معلمان» است.
غنیسازی اوقات فراغت و توجه به مهارتآموزی دانش آموزان
در حوزه فراغت و مهارتآموزی دانش آموزان عقب هستیم و ما در دولت چهاردهم برنامه ویژهای برای اوقات فراغت دانشآموزان و پیوند صنعت و مهارت با کلاس درس داریم.
استفاده از نخبگان و اساتید آموزش و پرورش در ساختار نظام آموزشی
ما با توجه به همان دو عنصر «علم و مدیریت» از معلمان، اساتید و نخبگان آموزش و پرورش در ساختار مدیریتی و اجرایی این وزارتخانه استفاده خواهیم کرد؛ چراکه قوییترین برنامهها بدون یک مدیر اجرایی قویی ناکام خواهند ماند.