گزارش

روزنگار گزارش

گزینه‌های احتمالی وزارت آموزش‌و‌پرورش دولت چهاردهم

مرداد 11, 140352

تحریریه روزنگار- جامع:  آخرین اسامی مطرح شده درباره گزینه‌های احتمالی که قرار است سکان دار وزارت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم شوند؛ متمرکز بر نام‌های سیدجواد حسینی، سیدمحمد بطحایی، فاطمه مهاجرانی و محمدباقر نوبخت است. همچنین پیش‌تر کارگروه انتخاب وزیر آموزش‌و‌پرورش پنج نفر را به عنوان وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم در این وزارتخانه اعلام کرده بوده که نام سید جواد حسینی، عبدالرضا فولادوند، رحیم عبادی، غلامرضا کریمی و عباسعلی باقری به چشم می‌خورد. سید […]

روزنگار فرهنگ و تربیت گزارش

توتوچان، دخترکی آن سوی پنجره + معرفی کتاب

مرداد 10, 140371

تحریریه فرهنگ و تربیت- جامع؛  «توتو» مخفف تتسوکو و نامی است که نویسنده در بیان خاطراتش برای خود استفاده کرده است. توتوچان ماجرای دخترک ژاپنی هفت ساله‌ای است که به تازگی از مدرسه قبلی‌اش به علت بازیگوشی، پرانرژی بودن و تفاوت با دوستانش مورد نقد قرار گرفته و سپس اخراج شده است و می‌خواهد به یک مدرسه جدید و خاص به اسم «توموئه» برود. «توموئه» مدرسه‌ای است که موسس آن کویاباشی، شیوه آموزشی جدیدی را […]

روزنگار گزارش

مدرسه‌ای برای زندگی/ روایت مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری

مرداد 5, 1403134

تحریریه روزنگار- جامع؛  سعید واحدنژاد، موسس مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری همدان و مسئول دبیرخانه ستاد تیم پیشرفت مدارس سازمان بسیج فرهنگیان در دوره ملی‌ رهداد (ویژه معلمان مناطق محروم) گفت: اگر قله آموزش و تربیت ما برای دانش‌آموزان صرفا ساحت علمی باشد، تعداد زیادی از دانش‌آموزان را در روند آموزش از دست می‌دهیم. بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که همه دانش‌آموزان به این باور برسند که می‌توانند کاری انجام دهند. در مدرسه شهدای علم‌و‌فناوری، آموزش‌ها […]

روزنگار گزارش

رقیه فاضل: لزوم تحول در مدارس مناطق محروم 

مرداد 3, 1403179

تحریریه روزنگار- جامع؛ رقیه فاضل پژوهشگر عدالت آموزشی در اولین روز از دوره ملی رهداد ( ویژه معلمان مناطق محروم) گفت: رویکردهای محرومیت‌زدایی از آموزش را می‌توان به پنج نگاه و رویکرد متفاوت تقسیم کرد که عبارت‌اند از؛ نگاه به محرومیت، نگاه به آموزش، نگاه به مردم، نگاه به روستا و نگاه به توانمندسازی. رقیه فاضل در ادامه با بیان اینکه نیازمند تحول در مدارس مناطق محروم هستیم، ادامه داد: مدرسه اساسا نهادی ماموریت‌محور است. […]

روزنگار گزارش

آباده تو در کجای نقشه ایران بودی؟/ مرور چند اثر نوستالژی از گروه سرود شهرستان آباده

تیر 26, 1403344

تحریریه فرهنگ و تربیت- جامع: آباده را تو کشور کسی نمی‌شناخت و نمی‌دانست کجاست و اصلاً کجای نقشه ایران قرار دارد. اما سرود مادر و بقیه سرودهای ما باعث شد سری تو شهرها دربیاورد و شناخته شود. بعد از آن وقتی به شهرهای مختلف می‌رفتیم، می‌شنیدیم بعضی‌ها که ما را می‌دیدند،‌ می‌گفتند: «اینا همون بچه‌هایی هستن که سرود مادر رو خوندن.» جلوی اتوبوسمان نوشته بودند: گروه سرود امور تربیتی شهرستان آباده.» محمد حسین توکل همان […]

پرونده ویژه روزنگار گزارش

«شفافیت» برای شماری چند/ بررسی عمر دو هفته‌ای سامانه نظارت و شفافیت بر مدارس غیردولتی

تیر 21, 1403389

تحریریه روزنگار- جامع؛ سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی به تازگی توسط سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به آدرس mosharekatha.ir راه‌اندازی شد. این سامانه که کار خود را با تعیین میزان شهریه مدارس غیردولتی آغاز کرده است در همین ابتدا با مصادیق زیادی از عدم شفافیت در اعلام میزان شهریه برخی از مدارس، عدم رعایت سقف شهریه مصوب در سال تحصیلی جدید و…. مواجه شده است. احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس […]

روزنگار فرهنگ و تربیت گزارش

ریاح، روایت پسرک سرزمین زیتون +معرفی کتاب

تیر 20, 1403126

تحریریه فرهنگ و تربیت- جامع؛  «ریاح» داستانی جذاب با استناد به دست نوشته‌های یک رزمنده مسلمان درباره چگونگی نفوذ صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین قبل از سال ۱۹۴۸ و نقش پررنگ انگلیس در حمایت از آن‌هاست. ریاح، رمانی است که به روایت داستان زندگی پسری به نام «اسماعیل» که همراه با خانوده‌اش در مرزعه‌ای در فلسطین زندگی می‌کند، می‌پردازد. هرتزل و پسرش تئودور یهودیانی‌اند که از جنگ می‌گریزند و برای در امان ماندن سر از فلسطین […]

پرونده ویژه خصوصی‌سازی روزنگار گزارش

استقرار عدالت آموزشی و آموزش استاندارد در دولت «برای ایران» 

تیر 5, 140386

تحریریه روزنگار-جامع، «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب مردم در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در میز فرهنگی شبکه دو سیما به ارائه برنامه‌های خود در آموزش‌و‌پرورش پرداخت. برخورداری مناطق کم‌برخوردار از آموزش استاندارد من به عنوان یک سیاست‌گذار و کسی که می‌خواهد دولت را اداره کند، قطعا به کسانی که دسترسی به امکانات آموزشی، تجهیزات و… ندارند باید امتیازهای ویژه‌ای را تخصیص دهم و توجه بیشتری کنم تا همه دانش آموزان از آموزش استاندارد برخوردار شوند. […]

پرونده ویژه روزنگار گزارش

بیانیه مشترک جمعی از کنشگران عدالت آموزشی به نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت ضرورت توجه به مسئله عدالت آموزشی در ذیل برنامه هفتم توسعه

تیر 3, 140369

دعوت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به گفتگو و هم‌اندیشی با محوریت ضرورت توجه به مسئله عدالت آموزشی بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّه» نساء ١٣٥ امروز، در آستانه پنجاهمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، برای دومین بار ملت مسلمان ایران در یک انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قرار گرفته‌ است. حضور گسترده مردم در آیین‌های تشییع و تدفین شهدای خدمت، در نزدیک‌ترین تجربه نشان داد مردم ایران پشتیبان نظام و […]

روزنگار گزارش

اجرای «طرح مدرسه» و افزایش سهم مدرسه از بودجه آموزش و پرورش در دولت «یک جهان فرصت، یک ایران جهش، هر ایرانی یک نقش با شکوه»

تیر 1, 140366

تحریریه روزنگار- جامع، «سعید جلیلی » نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در میز فرهنگی شبکه دو سیما به ارائه برنامه‌های خود در آموزش و پرورش پرداخت. ایجاد نظام استعدادیابی و تقویت نظام نخبگی در دستگاه تعلیم‌و‌تربیت یکی از آسیب‌های فرهنگی تعارض ارزش و علم است. ما در دولت چهاردهم متناسب با استعداد هر دانش‌آموز برنامه خواهیم داشت و در کنار نظام نخبگی نظام استعدادیابی نیز خواهیم داشت. توجه به بهروه‌وری و استقرار نظام هزینه و […]

روزنگار گزارش

ثبات مدیریت و اصلاح مدیریتی مهم‌ترین برنامه دولت «خدمت و پیشرفت» در آموزش و پرورش

تیر 1, 140356

تحریریه روزنگار- جامع، «محمدباقر قالیباف » نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در میزفرهنگی شبکه دو سیما به ارائه برنامه‌های خود در آموزش و پرورش پرداخت. استقرار ثبات مدیریتی در مدیران ستادی و میانی آموزش و پرورش ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش بسیار مهم است. در دولت چهاردم، ثبات مدیریتی را مستقر می‌کنیم، در ۲۰ سال گذشته ۱۷ وزیر و سرپرست در آموزش‌وپرورش عوض کردیم. همچنین مدیران میانی آموزش و پرورش نیز باید به یک […]

پرونده ویژه روزنگار گزارش

در مسیر انحراف/ پیچیده‌سازی سوالات امتحان نهایی به نفع چه کسی است؟

خرداد 30, 140388

تحریریه روزنگار- جامع؛ دشواری آزمون‌های نهایی، مفهومی و تحلیلی بودن سوالات و در مواقعی طرح سوال‌هایی خارج از کتاب‌های درسی از پرتکرارترین گلایه‌هایی‌ست که دانش‌آموزان نسبت به پیچیدگی آزمون‌های نهایی امسال داشته‌اند. امیرحسین سلطانی فلاح، معاون مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش‌وپرورش پیش‌تر در گفتگویی با جامع گفت: «امتحانات نهایی مسیر بازگشت به مدرسه است.» این استدلال درست است تا جایی که مدرسه از زیر سایه کنکور خارج می‌شود اما این روزها این استدلال […]

×