۴۰۰ معلم شهید غزه/ استانداردهای دوگانه یونسکو در حمایت از معلمان غزه و اوکراین
تحریریه روزنگار- جامع:
پنجمین روز از اکتبر در تقویم جهانی توسط یونسکو به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده است. روزی که باتوجه اهداف این سازمان در جهت کمک به ایجاد صلح، ریشه کن کردن فقر، توسعه پایدار و گفتگوی بین فرهنگی از طریق آموزش جای خود را در تقویم بینالمللی باز کرد. حمایت از حق آموزش بهویژه در بحرانهایی که در کشورها رخ میدهد از جمله ماموریتهای اصلی یونسکو است. هماکنون نوار غزه همان منطقه بحرانی است که یکسال است که آموزش آن تعطیل شده و سیلی از دانشآموزان بازمانده از تحصیل را به خود اختصاص داده است . بر اساس آخرین اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش فلسطین از ابتدای ۷ اکتبر تاکنون ۴۰۰ معلم توسط رژیم موقت اسرائیل جان خود را از دست دادهاند و شمار دانشآموزان جانباخته نیز به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده است. همچنین ۹۰ درصد مدارس نوار غزه نیز بهطور کامل تخریب شدهاند. این آمارها خبر از تناقض در شعار و عملکرد یکی از سازمانهای تخصصی سازمان ملل متحد دارد و یونسکو امروز در تناقض آشکار با اهداف محوری خود قرار گرفته است.
یونسکو در ۵ اکتبر ۲۰۲۲ به مناسبت روز جهانی معلم، حمایت کامل خود را از معلمان اوکراینی جنگزده اعلام کرد و حمایتهای مالی فراوانی را با حمایت شرکت گوگل روانه فضای آموزشی این کشور نمود. کرومبوکهای(لپتاپهای برخط) گوگل در کوتاهترین زمان به دست معلمان رسید تا آموزشهای برخط را با کیفیتی بالا به دانشآموزان اوکراینی ارائه دهند. همچنین بخشی از درآمد کارمندان شرکت گوگل به حمایت از دانشآموزان اوکراین تخصیص داده شد. علاوه بر این یونسکو برای حمایت از سلامت روان دانشآموزان اوکراینی، مهارتهای ویژهای را به مربیان این کشور آموزش داد.
این درحالی است که ۵ اکتبر ۲۰۲۴ در حالی در سکوت کامل یونسکو در گذر است؛ که ۴۰۰ معلم در غزه جان خود را از دست داده و تمامی مدارس غزه به طور کامل تخریب شدهاند. این تنها بخش کوچکی از استانداردهای دوگانهای است که یونسکو در قبال آموزش دانشآموزان و معلمان مناطق جنگزده غیرغربی از ابتدای تاسیس از خود نشان داده است که در تعارض آشکار با ایده تاسیس و امتداد این سازمان جهانی است.