» تحریریه استان‌ها » در پی تقلیل ساعات آموزشی در مدارس روستایی متوسطه اول استان کهگیلویه‌ و بویراحمد، مدیران مدارس:  گلایه‌مندیم! 
تحریریه استان‌ها - روزنگار - گزارش

در پی تقلیل ساعات آموزشی در مدارس روستایی متوسطه اول استان کهگیلویه‌ و بویراحمد، مدیران مدارس:  گلایه‌مندیم! 

آذر 1, 1403 9045

تحریریه استان‌ها- جامع:

«مدارس مقطع متوسطه اولی که تعداد دانش آموزان هر پایه آن زیر ۹ نفر باشند، طبق بخشنامه توسعه سنواتی و ضوابط کلاس‌بندی ۱۴۰۳/۱۴۰۴ ترکیب پایه (چند پایه) می‌شوند.» این بخش‌نامه‌ای است که در ابتدای سال تحصیلی جاری به مدیران مناطق روستایی، مرزی و… در دوره متوسطه اول، ابلاغ شد. این بخشنامه ضمن تجمیع کلاس‌های سه پایه متوسطه اول از کاهش ساعت آموزشی، دانش‌آموزان روستایی نیز خبر می‌دهد.

در بررسی منابع لایه بازی که به تحریریه جامع پیش‌تر ارسال شده است، یکی از دلایل اصلی تجمیع کلاس‌های درس با میانگین پایین تعداد دانش‌آموزان، عدم کلاس‌بندی زیر ۱۰ نفر در سامانه سیدا می‌باشد چراکه این سامانه نمی‌تواند برای این تعداد دانش‌آموز در مناطق کم‌جمعیت و محروم، معلم تعریف کند.

در پیگیری دوباره تحریریه استان‌های جامع از دو مدیر این مدارس، این مدیران ضمن اعلام تقلیل ساعات آموزشی از ۹٠ ساعت به ۶٠ ساعت آموزشی در مدارس متوسطه روستایی استان کهگیلویه ‌و بویراحمد نسبت به سال گذشته از وضعیت موجود گلایه کردند و گفتند؛ «هر ساله در دروسی مثل ریاضی و زبان ها فارسی چهار ساعت آموزشی داشتیم که با وضعیت موجود هر کدام به دو ساعت در هفته تقلیل پیدا کرده است و برای جبران این دروس که آموزش و یادگیری بیشتری را می‌طلبند، با کمک و همکاری دبیران مجبور به حذف دروسی از جمله هنر و آمادگی دفاعی شدیم.» همچنین این اتفاق در روستاهای با میانگین جمعیت پایین دانش‌آموزی سایر استان‌ها نیز در حال رقم خوردن است.

معاون آموزشی یکی از ادارات آموزش و پرورش استان کهگلویه ‌و بویراحمد در رابطه با این موضوع در گفتگو با جامع گفت: «تشکیل کلاس‌های چندپایه در مقطع متوسطه اول تنها راه برای جلوگیری از انحلال و تجمیع این گونه مدارس از سطح روستاهای کم جمعیت بوده است و این تصمیمی است که در حوزه ستادی آموزش‌ و ‌پرورش گرفته شده است.»

فاصله ۱۰ کیلومتری دانش‌آموزان روستایی و مناطق محروم تا شهر امروز تعیین‌کننده برخورداری و عدم برخورداری این دانش‌آموزان از ساعات آموزشی نابرابر با هم‌سن و سال‌های آنان در شهرهای اطراف است؛ در حالی که در پایان ۱۲ سال تحصیلی، ارزشیابی این دانش‌آموزان با دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزان شهرها برابر است. این مسئله انگاره عدم‌ توجه همه‌جانبه آموزش‌و‌پرورش در توزیع فرصت و امکانات آموزشی برابر به مناطق مختلف کشور را تقویت می‌کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 2.67

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×