اجرای «طرح مدرسه» و افزایش سهم مدرسه از بودجه آموزش و پرورش در دولت «یک جهان فرصت، یک ایران جهش، هر ایرانی یک نقش با شکوه»
تحریریه روزنگار- جامع، «سعید جلیلی » نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در میز فرهنگی شبکه دو سیما به ارائه برنامههای خود در آموزش و پرورش پرداخت.
ایجاد نظام استعدادیابی و تقویت نظام نخبگی در دستگاه تعلیموتربیت
یکی از آسیبهای فرهنگی تعارض ارزش و علم است. ما در دولت چهاردهم متناسب با استعداد هر دانشآموز برنامه خواهیم داشت و در کنار نظام نخبگی نظام استعدادیابی نیز خواهیم داشت.
توجه به بهروهوری و استقرار نظام هزینه و فایده در آموزشوپرورش
هزینههای آموزشو پرورش فقط پول نیست بلکه ۱۲ سال عمر یک دانشآموز است، ۳۰ سال خدمت یک معلم است. بنابراین باید بررسی شود که هزینههایی که نظام آموزشی ما اعم از مالی، فرهنگی و… میدهد به چه میزانی به خروجی مطلوب و بهرهوری میرسد.
اجرای «طرح مدرسه» در ذیل برنامه هفتم توسعه
طرح مدرسه یکی از برنامههای جدی ما در ذیل برنامه هفتم توسعه است. در طراحی الگوی مدرسه و تدوین الزامات، معلم، دانشآموزان و.. به یک جمعبندی خوب رسیدهایم که آن را اجرا خواهیم کرد. همچنین استفاده از مساجد نیز در طرح مدرسه برای ما دارای اهمیت است.
اجرای سندتحول بنیادین با توجه به هفت ماموریت برنامه هفتم توسعه در آموزشوپرورش
سندتحول بنیادین در مقابل ما قرار دارد و برنامه هفتم توسعه نیز هفت ماموریت برای دولت در دوره پنجساله توسعه، قرار داده است. نظام جامع امور تربیتی، نظام مراقبت از دانش آموزان از آسیبهای اجتماعی و… تکلیف دولت در برابر برنامه هفتم توسعه است که در بازه زمانی ششماه باید آن را محقق کند.
افزایش سهم مدرسه از بودجه آموزشوپرورش
در آموزشوپرورش دو بخش داریم؛ یک مجموعه به عنوان ستاد و دیگری به عنوان صف که همان مدرسه است. عمده بودجه آموزش و پرورش باید به سمت مدرسه روانه شود. دولت ما سهم مدرسه از بودجه آموزش و پرورش را افزایش میدهد.
در دولت چهاردهم آموزش عمومی دولتی اداره میشود و آموزش غیرانتفاعی در آموزش عالی تقویت میشود
آموزش غیرانتفاعی باید در آموزش عالی تقویت شود و آموزش عمومی و آموزش و پرورش باید دولتی اداره شود. آموزش غیرانتفاعی در آموزش و پرورش معنایی ندارد و این نوع از اداره باید منحصر به آموزش عالی شود.