مـتـری چـنـد؟!/ بررسی جامع از افزایش تغییر کاربری منازل مسکونی به مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی
تحریریه روزنگار – جامع:
بیشترین رشد جمعیت دانشآموزی در مدارس غیردولتی متعلق به مقطع ابتدایی است، بهطوری که جمعیت دانشآموزی این مدارس در مقطع ابتدایی به ۱۶ درصد رسیده است و این یعنی دانشآموزان دبستانی ۶۰ درصد از جمعیت دانشآموزی مدارس غیردولتی را تشکیل میدهند.
رشد تصاعدی مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی در کنار سهولت مجوزدهی در تاسیس این مدارس از یک اتفاق مهم خبر میدهد؛ خانههایی که تبدیل به مدرسه میشوند. این خانههای مسکونی که با تغییر کاربری هماکنون در مقطع ابتدایی با عنوان مدرسه فعال هستند، ضمن عدم رعایت حداقلهای فضاهای آموزشی در آییننامه استقرار مدارس غیردولتی، از عدم بازدارندگی و ناکارآمدی آییننامههای موجود خبر میدهند. همچنین آمار مشخصی از تعداد منازل مسکونی که تغییر کاربری دادهاند، از سوی سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی اعلام نشده است که این موضوع، خلأ شفافیت میزان دقیق افزایش این مدارس را به دنبال میآورد.
مدارس غیردولتی که با هدف تأمین فضاهای آموزشی کشور، بهبود و کمک به آموزش و پرورش تأسیس شدهاند با عدم رعایت حداقلهای استقرار فضاهای آموزشی بر اساس آییننامه مصوب سبب ایجاد یک چرخه معیوب و پرخطر به جهت ایمنی در احداث و استقرار مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی شدهاند. بررسیهای جامع نشان میدهد که تخصیص حداقل زیربنای ۲۵۰ متر مربعی جهت تاسیس مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی، سهولت مجوزدهی در این مقطع نسبت به سایر مقاطع، هزینه کمتر اداره این مدارس و همچنین ارزش بیشتر سرمایهگذاری، عدم بازدیدهای منظم سازمان نوسازی مدارس از فرآیند پس از صدور مجوز و تاییدیه احداث این مدارس و عدم استعلام از سازمان آتشنشانی جهت تغییر کاربری منازل مسکونی از جمله عواملی است که سبب اقبال موسسان جهت سرمایهگذاری و تغییر کاربری منازل مسکونی به مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی شدهاند.
پیشتر نیز جامع در گزارشی درخصوص افزایش جمعیت دانشآموزی مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی هشدار داده و خواهان بازنگری و توسعه با توجه به نیاز مدارس غیردولتی در این مقطع شده بود.